0486/48.35.84
Kine- & Sportpraktijk - Werchtersesteenweg 74, 3130 Betekom
info@movingtargets.be

Onze nieuwsbrieven

Blog berichten

Home > Blog >  Wat is de reden waarom het niet loopt? 
Wil jij je ook graag inschrijven op onze nieuwsbrief?

Tips & Tricks

Ben je het beu om regelmatig klachten te hebben en van het ene probleem in het andere te sukkelen.
Zou je graag jouw klachten voor kunnen blijven zodat je de dingen kan doen die je graag doet?
Wil je je gezondheid graag zelf in handen nemen?
Dan is onderbouwd advies en gerichte info een heel belangrijk aspect. Op het internet circuleert veel maar waar kan je op vertrouwen.

 

Blijf up to date

Als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief dan krijg je van ons maandelijks advies rond een bepaalde gezondheidstopic gerelateerd aan beweging of bewegingsgerelateerde klachten. De info die we bieden is wetenschappelijk onderbouwd en sterk gericht op ons proactief/preventief beleid

. Wil je naar een actieve en gezonde levensstijl evolueren dan kan deze post jou al een duwtje in de goede richting geven. Heb je verdere vragen of problemen, contacteer ons!

Wat is de reden waarom het niet loopt?

Geschreven door Annelies Noyens op 20/05/2022

Meten is weten en daar zetten we bij Moving Targets sterk op in.
Wat analyseren we juist:

 

 

Jouw trainingsschema:

ūüĎČ Hoeveel loop je en hoe intens zijn jouw loopjes?
ūüĎČ Is er iets veranderd in je trainingsvolume?
ūüĎČ Doe je veel hellingen?‚Ķ
Abrupte stijgingen in je trainingsvolume of intensiteit zijn één van dé belangrijkste oorzaken om blessures te doen.

= > Op basis van een analyse van jouw loopschema geven wij een aangepast opbouwend trainingsschema om je klachten onder controle te krijgen en de kans op blessures te verminderen.

 

Jouw krachtuithoudingsvermogen en stabiliteit:

Hiervoor testen we de kracht van de belangrijkste spiergroepen (je kuit en achillespeescomplex, je bilspieren, je quadriceps en je core)  en doen we enkele motor control oefeningen:

=> Een tekort aan kracht of stabiliteit is een belangrijk punt om blessures te doen. Krachttraining heeft in veel onderzoeken zijn nut al bewezen zowel in de revalidatie als preventief en hoort de laatste jaren tot een absolute must naast het beoefenen van eender welke loopsport (joggen, voetbal, basketbal,..).

 

Benieuwd hoe het met jouw kracht staat? Kan jij het minimum aantal herhalingen bereiken?¬†Neem een matje en doe de testūüėÄ:

 

ZIJDELINGSE PLANK (DOEL: 40 seconden aanhouden):

Ga op je zijkant liggen gesteund op je onderarm en je voeten. Duw jezelf omhoog. Houd 1 rechte lijn van je schouders tot je voeten. Van zodra je bekken naar beneden zakt of je begint te draaien met je romp dan is de test gedaan. Het streefdoel is 40 seconden!

 

 

EENBENIGE CALF RAISE (25x zonder onderbrekingen):

Ga op 1 been staan. Houd je ergens vast aan de muur. Duw jezelf vanuit je tenen recht omhoog en niet naar voor (1sec omhoog - 1sec omlaag). Let erop dat je je knie gestrekt houdt en dat je je bil van het gesteunde been opgespannen houdt.

 

 

SINGLE LEG BRIDGE (20x zonder onderbrekingen):

Ga op je rug liggen. Zet 1 voet op de rand van de zetel en houd je knie van dit been geplooid. Houd je andere been in de lucht. Duw jezelf omhoog totdat je 1 lijn vormt van je schouders tot je knie (1 sec omhoog een 1 sec omlaag). Houd tijdens de op- en neergaande beweging je bekken stabiel. Indien je bekken wegzakt, dan stopt de test.

 

 

Jouw loopstijl 

Zomaar verandering teweegbrengen in je loopstijl indien er geen blessures zijn, wordt in de literatuur niet ondersteund. In geval van klachten is het zeker nuttig om met behulp van een video-opname een analyse te doen. Sinds begin dit jaar leggen we de resultaten van onze video-opname naast de gegevens die we verkrijgen van de RUNEASI APP. Dit is een sensor die ontwikkeld is in samenwerking met de KUL en geeft ons volgende informatie:

  • de hoeveelheid¬†IMPACT¬†bij het landen
  • de¬†MOGELIJKHEID¬†van jezelf om deze¬†IMPACT OP TE VANGEN
  • je¬†CADANS
  • je¬†DYNAMISCHE STABILITEIT (in hoeverre wijk je met je lichaamszwaartepunt af van de middellijn)
  • ‚Ķ

=> op basis van deze gegevens bieden we je specifieke tools/cues om je loopstijl indien nodig te wijzigen. Wij bieden ook looptraining aan om deze onder de knie te krijgen.

 

Vind je het lastig om zelf aan een krachtprogramma te beginnen en train je het liefst in groep?

 

Binnenkort organiseren we de GROEPSLES BETTER RUN.

Dit is een programma ter ondersteuning van het lopen. De nadruk wordt gelegd op het verstevigen van de belangrijkste spiergroepen in het kader van het lopen en dit gecombineerd met plyometrische oefeningen (sprong - en loopdrills). De sessies geven een extra boost aan je looptrainingen en leren je welke oefeningen nuttig kunnen zijn naast je loopworkouts.

Wanneer: woensdagavond om 20u-21u

(van 8juni - 13 juli)

Prijs: 90‚ā¨

Inschrijven: info@movingtargets.be

 

Indien je graag meer info wenst rond blessures bij lopen of andere loopsporten, contacteer ons gerust:
info@movingtargets.be
0486/483584

sportieve groetjes,

Moving Targets team

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram